tirsdag 10. august 2010

Byggmester Bobbeline

Dette bordet har min samboer hatt PCn sin på da han var liten. Det har vært bestemoren hans sin og er lokalprodusert der han kommer fra. Etter svigermors salg av huset ble det med oss hjem. Etter en hel del demontering, pussing, flikking, grunning og maling, ble den oppussede utgaven ganske så fin! Fikk ikke tatt et før-bilde av hele bordet siden det allerede da var demontert da jeg skulle knipse. Men hovedmønsteret ser man tydelig og godt her. Nederst har det fått seg en omgang med pussepapir (tålmodighetsprøve med mange snirkler og kroker).



Etter pussing vasket jeg det med white spirit før det fikk seg en runde grunning og 3 malingsstrøk. I dag tok det plass i stua vår, og her ser det slik ut:



Syntes det ble veldig fint! Det er et lite men når det gjelder det praktiske. Det er nemlig en god del høyere og samtidig mindre enn det vi er vant med. Vi skal prøve det i en periode for å se om vi bir vant til det. Man er jo tross alt vanedyr. Men med dette resultatet er det ingen tvil om at det skal få seg en respektabel plass å stå hjemme hos oss uansett hvor det måtte bli. Enn så lenge sier jeg meg storfornøyd med et nytt sofabord.

Vi fikk også med oss et kjempefint sengeteppe hjem. Det har også vært svigermors sitt, hun brukte det da hun var yngre. Hadde nesten ikke hjerte til å ta det i mot, men er glad for at det ble med:



Sengeteppet er et stort gladfjes på rommet. Fant en liten nipsbutikk på Fauske hvor jeg kjøpte de kjempesøte bil-knaggene til puddingen. Den røde kaninen er en opptrekkbar spilledåse som jeg selv hadde da jeg var liten. I frykt for at tornadoen skal ødelegge den, har den fått seg en plass på en knagg. Ellers har rommet fått en ny liten stol. Også et funn fra svigers, puddings bestefars gamle. Skyen over senga og soppene langs gulvet er laget av tre, og endelig har jeg knødd meg til å bli ferdig med de:



Soppene er skjært ut i hobbyplate, med stikksag. Deretter filt og pusset omhyggelig (!). Enda kunne de vært pusset enda mer. Men pussing er en tålmodighetsprøve i seg selv, ikke noe man bør gjøre mer enn høyst nødvendig :o) Malt 2 strøk. Deretter ble sopphodet tapetsert og lakket med decoupage. Stiftet på hengeknagger på baksiden og vips (eller ikke akkurat "vips", men omsider...) tresopper til barnerommet! Lagde også en sky og her snakker vi virkelig pussing og filing (litt for mange kriker og kroker for en ulært stikksag-hånd). men den bøe ganske festlig til slutt:



Henger over senga, symboliserer glade drømmer. Eller så bare henger den der uten å symbolisere noe. Glad er den hvertfall! :o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en hilsen:)